[Tips og Triks] Sosiale medier - hat og elsk for en gründer

Det er mye man når man driver for seg selv. Eller – det føles i hvert fall sånn. 
Du være synlig. Du poste jevnlig. Du by på deg selv. Du henge med i algoritme-racet og trender og hashtagger og reels og alt som føles... litt fremmed.

Men hva hvis du egentlig ikke vil?
Hva hvis du aller helst vil gjøre jobben din, være god for kundene dine – og slippe å være et fjes på internett?

Tastatur og tastatursnarveier

Når synlighetskravet krasjer med personligheten


Mange gründere er gode på det de driver med.
Noen er kreative og utadvendte – andre er strukturert, løsningsorientert og jobber best når de får være litt i fred.

Men plutselig føles det som at synlighet er det viktigste salgsargumentet ditt.
At du selv må være merkevaren. At du må bli en slags halvinfluenser – i tillegg til alt annet du allerede gjør.

Det kan være både slitsomt og demotiverende. Ikke fordi du er lat eller dårlig på jobb – men fordi du er god på andre ting.

    Du trenger ikke være overalt


    Det finnes mange som sier du være på TikTok, Instagram, Snapchat, Facebook og alle de andre plattformene som dukker opp hver uke – og helst på samme dag. Det er ikke sant. Du MÅ ingenting.

    Du trenger ikke være overalt. Du trenger ikke være noen du ikke er.
    Du trenger bare å finne det som funker for deg – og lage et system som passer deg.

    "I 2025 handler alt om å være personlig, vær ekte, vis deg fram blablabla."  Det er det alle sier. Men hvem er "alle"? De er i hvertfall ikke de som hadde din bedrifts-idé. De kjenner ikke dine kunder eller potensielle kunder. Bruk litt tid på å definere målgruppen din. Stol på egne strategier.

    Hvis alle dine potensielle kunder er ute i villmarken eller er andre voksne bedriftseiere, så vil de aldri få vite at du finnes ved at du poster på TikTok, sant? Men hvis alle dine kunder og potensielle kunder er mellom 16 og 30 år og lever på sosiale medier, så er det selvklart at du må vise deg fram der. 
    Men ikke overalt. 

    Og med å "vise deg frem" mener jeg ikke at du må hoppe på den siste dansetreden eller filme deg selv mens du sjonglerer. Stol på det du skal selge. Hvis du er ubekvem foran kameraet så skinner det igjennom. Stol på produktet eller tjenesten din og stol på at det er det folk vil se. Og finn små grep for å skille deg ut i mengden. 

     

    Enten det gjelder sosiale medier, fakturering, arrangementer eller rutiner – det finnes ingen fasit. Bare løsninger som passer deg.

    Og hvis du trenger hjelp til å bygge systemer på dine premisser, så er det nettopp det vi i AdminFlex gjør.

    Du trenger ikke gjøre alt selv.
    Du trenger ikke like alt du gjør.
    Men du fortjener å få det til – på din måte.

     

     

    Har du en fast rutine du vil dele? Eller kanskje et spørsmål du tror flere lurer på? Send meg gjerne en melding her – kanskje jeg deler det (anonymt hvis du ønsker) i neste blogginnlegg eller nyhetsbrev!

    Eller legg inn en kommentar under, hvis du mener noe om temaet. 🙋🏻‍♀️

     

    Legg til kommentar

    Kommentarer

    Det er ingen kommentarer ennå.